فناورانه

آموزش نرم افزار های کامپیوتری

فناورانه

آموزش نرم افزار های کامپیوتری

فناورانه

سلام به بازدید کنندگان محترم به وبلاگ فناورانه خوش آمدید.
در این وبلاگ قصد داریم که نرم افزار های کامپیوتری و همچنین ترفند ها ی ویندوز را به آسانی در اختیار شما قرار دهیم لطفا هر مطلبی را که میخوانید در صورت داشتن مشکل با نطر دادن به ما اطلاع دهید.

بایگانی
خبرنامه ی وبلاگ فناورانه
با عضویت در خبرنامه از بروز رسانی های وبلاگ آگاه شوید
  • ۰
  • ۰

در این پست قصد داریم که تاریخچه کامل سیستم عامل ویندوز را به شما ارائه دهیم.سیستم عامل ویندوز که امروزه دردنیا فراگیر شده است و بیشتر کاربران از آن استفاده می کنند پس دانستن پیشینه ی این سیستم عامل می تواند مفید باشد.برای خوندن به ادامه ی وطلب بروید و نظر هم بگذارید.

لوگوی ویندوز 7

سیستم عامل ویندوز،یک سیستم عامل گرافیکی چند وظیفه ای است.این سیستم عامل اولین بار بصورت یک برنامه ی کاربردی ارائه شد ولی بعد ها به صورت سیستم عامل پیشرفته ای در آمد که حتی خاصیت چند کاربره را نیز در خود داشت.سیستم عامپل ویندوز در نسخه های متعددی به بازار آمد که هر نسخه نسبت به نسخه های قبلی خود کاملتر و کم نقص تر بود.با نسخه های سیستم عامل ویندوز در ادامه آشنا می شویم.

محیط عامل ویندوز 11/3:

در اواسط دهه ی 80 میلادی بیل گیتز موسس شرکت مایکروسافت پس از طراحی و تولید سیستم عامل متنی dos نرم افزار کاربردی تحت dos را بنام ویندوز 0/1 طراحی و پیاده سازی کرد که کاملا وابسته به سیستم عامل dos بود و به عنوان یک نرم افزار کاربردی روی آن نصب می شد و کار می کرد.در آن زمان او فکر نمی کرد که این نرم افزار کاربردی،روزی بتواند به عنوان سیستم عاملی مستقل جهت استفاده کامپیوتر های شخصی و شبکه های مدرن امروزی باشد.

به تدریج شرکت مایکروسافت برنامه ی کارببردی ویندوز 0/1 را توسعه داده و کاملتر نمود به نحوی که نسخه های پیاپی آن به نام ویندوز های 0/2 _ 1/2 _ 0/3 _ 1/3 _ و بالاخره 11/3 را به بازار عرضه کرد.با این وجود هنوز ویندوز 11/3 یک برنامه ی کاملا وابسته به سیسم عامل dos بود که تنها برای کامپیوتر های کوچک شخصی کاربرد داشت.اگر چه امکانات جالب توجهی به سیستم عامل dos از قبیل رابط گرافیکی ،ابزار مدیریت برنامه ها،چاپگر و فایل ها را در خود جای داده بود.در حقیقت ویندوز 11/3 یک محیط عامل محسوب می شد و مدیریت و کنترل مستقیمی بر روی سخت افزار ها نداشت.

سیستم عامل ویندوز 95:

پس از سال ها تلاش به موازات پیشرفت روز افزرون سخت افزار کامپیوتر،به ویژه کامپیوتر های شخصی و خانگی،در اوسط دهه ی 90 میلادی شرکت مایکرو سافت جهت تسخیر هر چه بیشتر  بازار نرم افزار کامپیوتر های شخصی،اقدام به طراحی سیستم عامل مستقل از dos،بنام ویندوز 95 با قابلیت های بیشتر و طرز کار آسان تر کرد.

ویندوز 95 سیستم عاملی چند کاربره،چند وظیفه ای و گرافیکی بود که رابط قویگرافیکی آن بسیاری از عملیات مدیر برنامه و مدیر فایل ویندوز 11/3 را با سهولت بیشتری انجام می داد.بدیهی است که ویندوز 95 نیاز به سخت افزار قوی تری نسبت به ویندوز 11/3 داشت.

سیستم عامل ویندوز 98:

در سال 1998 میلادی سیستم عامل قدرتمند ویندوز 98 با قابلیت ها و توانایی های منحصر بفردی ارائه شد.اگر چه این سیستم عامل بر بناب امکانات خوب ویندوز 95 طراحی و تکمیل گردید،اما تفاوت بسیاری با ویندوز های 95 و 11/3 داشت که در ادام با برخی از ویژگی های مهم آن آشنا می شویم.

استفاده از سیستم فایل fat32 جهت پشتیبانی از دیسک های سخت بزرگتر از 8 گیگا بایت

پشتیبانی از دیسک ویدیویی دیجیتال(dvd)

بکارگیری محیط وب واقعی در محیط کار ویندوز

ویژگی شناسایی اتوماتیک سخت افزار(plug & play)

ویژگی های اینترنت و سبککه جدید

امنیت بیشتر

مدیریت بهتر رویداد های سخت افزار و نرم افزاری

ویندوز NT(NEW TECHNOLOGY)

اولین نسخه از ویندوز NT با نام 1/3WINDOWS NT در سال 1993 به بازار آمد.سپس در آگوست 1996 شرکت مایکرو سافت یکی از بهترین سیستم عاملهای خود تحت عنوان WINDOWS NT 4 در دو نسخه WORKSTATION (ایستگاه کاری) و SERVER(سرویس دهنده) به بازار ارئه داد و تحول زیادی در سیستم عامل های شبکه ای ایجاد کرد. ویندوز NT با ظاهری کاملا مشابه با ویندوز 95 و 98 اما با قابلیت های بسیار پیشرفته ی شبکه ای،سیستم عامل بی نظیری محسوب می شد.ویندوز NT علاوهبر پشتیبانی از سیستم فایل FAT16،سیستم فایل مخصوص به خود به نام NTFS را پشتیبانی می کند که امنیت بسیار بالایی را جهت نگهداری فایل ها و پوشه ها در شبکه ایجاد می کند.توسط ویندوز NT سرور می توان شبکه های کامپیوتری بزرگ را مدیریت کرد و سرویس دهنده های اینترنت را راه اندازی نمود.

ویندوز 2000(WINDOWS 2000)

در فوریه سال 2000 میلادی شرکت مایکروسافت محصول جدید خود یعنی ویندوز 2000 را در چهار ویرایش با قابلیت های مختلف به بازار ارائه کرد.تکنولوژی طراحی ویندوز 2000 مبتنی بر ویندوز NT بوده و توسط بیش از 29 میلیون خط برنامه با زبان C++ نوشته شده است،علاوه بر آن 8 میلیون خط برنامه جهت درایور های آن نوشته شده است بطوریکه از عظیم ترین برنامه های کامپیوتری محسوب می شود.این سیستم عامل فایل سیستم FAT16 ، FAT32 و NTFS را پشتیبانی می کند.امنیت این ویندوز بسیار بالا رفته و تحمل خرابی آن بیشتر شده است.این ویندوز بیشتز زبان های رایج دنیا از جمله فارسی را پشتیبانی می کند.

ویندوز هزاره(ME)

در سپتامبر سال 2000 میلادی شرکت مایکرو سافت ویندوز هزاره (MILLENNIUM) را جهت استفاده کاربران خانگی به بازار ارائه کرد واین ویندوز دارای امکانات قوی مولتی مدیا و اینتر نتی می باشد که بر خلاف ویندوز 2000 که سیستمعامل مستقل از DOS محسوب می شود،جهت ارتقا کاربرانی است که با نسخه های ویندوز 95 و 98 کار می کرده اند.این ویندوز بسیاری از نقائص ویندوز 98 را رفع نموده است و بسیار کار آمد تر و مطمئن تر محسوب می شود.از امکانات جدید این ویندوز می توان به امکانات مدیریت عکس های دیجیتالی،موزیک ها،ویدیو ها و ایجاد شبککه های ارتباط خانگیبین افراد در سراسر دنیا نام برد.در این ویندوز جادوگر ها(WIZARDS)،راهنما ها و ... بسیار توانمند شده اند و محیطی کاملا ساده و امن را جهت کاربران خانگی ایجاد نموده اند.

از مهمترین امکانات ویندوز ME می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد،ویرایش و به اشتراک گذاشتن فیلم های خانگی

ذخیره و مدیریت عکسهای دیجیتالی

پخش موزیک های مورد علاقه و رادیو های اینترنتی به صورت ONLINE

ایجاد شبکه های خانگی

به اشترک  گذاشتن یک خط اینترنت

ویندوز XP:

در 5 فوریه  سال 2001 شرکت مایکروسافت جدید ترین محصول خود یعنی ویندوز XP را در دو نسخه خانگی و حرفه ای به بازار ارائه کرد.این ویندوز جهت ارتقا ویندوز های 98،ME و نسخه های استگاه کاری ویندوز های NT و 2000 به بازار ارائه شده است.میکروسافت نسخه SERVER  ویندوز XP را به نام WINDOWS 2003 SERVER به بازار عرضه کرده است.

ویندوز XP خانگی (HOME EDITION):

این ویندوز جهت جایگزینی و ارتقا ویندوز 98 و ME  طراحی شده است و مخصوص کاربران خانگی است که به دو صورت شخصی از کامپیوتر استفاده می کنند.از امکانات جدید این ویندوز می توان به موراد زیر اشاره کرد:

محیط کار این ویندوز کاملا جذاب و ساده است.

چندین کاربر بطور همزمان و مجزا می توانند از یکدیگر با یک سیستم عامل کار کنند و سریع و ساده و بدون بستن برنامه ها وارد حساب(ACCOUNT)خود شوند.

نرم افزار های جانبی جدیدی نظیر DVD PLAYER،نرم افزار کپی CD،MEDIA PLAYER با ویژگی های جدید و نرم افزار نمایش تصاویر و ... در این ویندوز قرار داده شده است.

نصب ویندوز بسیار ساده گردیده و سخت افزار های بیشتری مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

سازگاری این ویندوز با برنامه های تولید شده در ویندوز های قبلی بسیار زیاد است.

راهنما ها و جادوگر ها در تمام پنجره ها به کمک کاربر آمده و او را در انجام عملیات ها همراهی می کنند.

امنیت سیستم عامل بالاتر رفته و کاملتر شده است.

قابلیت های رفع اشکال و رفع عیب سیستم عامل افزایش یافته است.

ویندوز خانگی حرفه ای(PROFESSIONAL):

این نسخه از ویندوز،جهت جایگزینی و ارتقا WINDOWS NT WORKSTATION و WINDOWS 2000 PROFESSIONAL طراحی شده است،و علاوه بر امکانات ویژه ویندوز XP خانگی،دارای امکانات پیشرفته شبکه ای می باشد.از امکانات ویژه این ویندوز می توان به توانایی مدیریت و کار با ویندوز از رها دور اشاره کرد.

ویندوز ویستا(vista):

یکی از نا موفق ترین ویندوز های تولید شده است.این ویندوز پس از مدت ها بعد از ویندوز xp به بازار آمد و کاربران کامپیوتر بسیار مشتاق با تب و تاب از آن استقبال کردن ولی این ویندوز تنوانست انتظارات کاربران خود را برآورده سازد و بیشتر کاربران را دوباره به سوی ویندوز xp سوق داد.

ویندوز سون (Seven):

هفتمین ویندوز تولید شده و یکی از موفق ترین آن ها.ویندوز 7 پس از مدت کوتاهی بعد از ویندوز ویستا آمد تا شکست های ویندوز ویستا را جبران نماید و تا حد زیادی هم در این کار موفق بود.ویندوز هفت در ظاهری کاملا زیبا و طرح های گرافیکی ملقب به Aero ها توانست ظاهر ویندوز ویستا را ارتقا دهد.اما این تنها قابلیت های ویندوز هفت نبود بلکه چند قابلیت کلیدی توانست این سیستم عامل را موفق کنید.شما می توانید قابلیت های کلیدی ویندوز 7 را در اینجا بخوانید.

ویندوز 8:

در ویندوز 8 تحولی  عظیم رخ داد و آن هم حذف منوی استارت بود.حذف این گزینه ی کلیدی و تبدیل کردن آن به محیط مترو (کاشی های کوچک) یک تغییر بزرگ بود که بیش از پیش این سیستم عامل را به یک سیستم عامل کار آمد برای دستگاه های لمسی تبدیل کرد.گرچه که شرکت مایکروسافت در ویندوز های بالاتر این محیط را برداشت و می توان گفت که این محیط هم به دل بسیاری از کاربران خوش آمد

منبع:فناورانه

 

این مطلب را هم بخوانید:

آموزش نصب ویندوز 7

  • ۹۳/۱۱/۲۱
  • دانیال رسولی

تاریخچه

سیستم عامل

ویندوز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی